Nyheter

Promobility: Smishingattacker ökade med närmre 700% under 2021

15 april 2022

I ThreatLabz Phishing Report 2022 belyses en ny trend. Allt eftersom cybersäkerhetsskydden förbättras har hackare breddat sina metoder för att lyckas med sina intrångsförsök. Metoden Smishing ökade med närmare 700% under första halvåret 2021, och ökar dessutom mer än Phishing.

Smishing är den SMS-baserade motsvarigheten till e-postens phishing. Den tekniska uppbyggnaden av SMS gör det möjligt att enkelt utge sig för att vara någon annan än den faktiska avsändaren, utan att det kan verifieras. Detta ökar meddelandets trovärdighet hos användaren – och därmed risken för angriparen att nå sitt mål. Detta anses vara en av de största skälen till smishingens ökning. Promobilitys erfarenhet från egna mätningar är att riskmedvetenheten att klicka på länkar i SMS är tio gånger högre än motsvarande phishing via E-post. Och det gäller för de verksamheter som faktiskt testar riskmedvetenheten vid Smishing-attacker, vilket de flesta faktiskt inte gör.

För att möta behovet av att enkelt kunna testa riskmedvetenheten har Promobility utvecklat en smishingtest-tjänst. Tjänsten inkluderar uppsättning av kontext, utskick till testgrupp samt sammanställning av både click-rate och conversion-rate i en rapport. Enkelt och smidigt. Och ett mycket bra underlag för fortsatt utbildning inom riskmedvetenhet i verksamheten.

Läs mer om Promobilitys Smishingtest här och ThreatLabz Phishing Report 2022.
Vill du veta mer? Kontakta Promobility

https://husetinvest.se/wp-content/uploads/2023/10/B9763097-scaled.jpg

Camilla Erixon

Marknad & Kommunikation, Hållbarhet

070 308 93 40

camilla.erixon@husetinvest.se

Senaste nyheterna

Dizparc stärker sitt partnerskap med Microsoft ytterligare genom ny Data & AI-certifiering

Dizparcs långa samarbete med Microsoft har nu förstärkts ytterligare då koncernen blivit Solution Partner inom ett sjätte lösningsområde i form av Data & AI. Detta blir ett fint komplement till tidigare certifieringar inom Business Applications, Digital & App Innovation, Infrastructure, Security och Modern Work.

Huset invest stärker sin satsning på helhetslösningar för mat och dryck på arbetsplatsen och förvärvar Auto-Maten

(Jönköping 31 oktober 2024) Huset invest fortsätter att växa och breddar nu sitt erbjudande inom området Convenience, mat & dryck på arbetsplatsen, och förvärvar Auto-Maten. Sedan tidigare finns Café Bar inom Huset invest och genom förvärvet breddas erbjudandet till arbetsplatser runt om i landet.

Dizparc Nowadays – Svenska designpriset 2024

Dizparc Nowadays är extra glada över att ha blivit framröstade som People's choice i e-handelskategorin i årets upplaga av Svenska Designpriset.

Dizparc håller i ett frukostseminarium om Molnet

Under seminariet kommer Dizparc att dela med sig av sina erfarenheter kring hur företag, stora som små, kan genomföra en smidig och säker övergång till molnet. Du kommer att få en djupare förståelse för vad en molnresa innebär, varför det är en viktig investering i framtidens affärslandskap och vilka fördelar den har utifrån ett cybersäkerhetsperspektiv.