Nyheter

Café Bar gör stor hållbarhetssatsning – Dvini ger liv åt gamla kaffemaskiner

16 januari 2024

Visionen är att bli Sveriges mest hållbara och innovativa kaffeföretag. Bolaget inleder det nya året med att lansera nästa stora satsning: varumärket Dvini.

Den mest klimatsmarta kaffemaskinen är den som inte byggs. Här är vi så nära vi kan komma, säger Thomas Doyon, vd för Café Bar Sverige.

Hos Café Bar har hållbarhet sedan länge stått högt på agendan. Alltifrån att hitta ekologiskt och rättvist odlade kaffebönor till nya smarta, digitala tjänster som utvecklar erbjudandet. Något som har gett effekt. I senaste bokslutet, för år 2022, redovisar företaget en tillväxt på 32 procent och en omsättning på 468 miljoner kronor.
Nu vill bolaget växa ytterligare – bland annat genom det nya varumärket och storsatsningen Dvini som lanserades i januari.

”Att renovera gamla kaffemaskiner är egentligen ingenting nytt för oss. Men hittills har det skett i relativ blygsam skala. Nu, med vårt Dvini-koncept, blir det annorlunda. Vi räknar med att redan i år leverera 600 sådana maskiner”, säger Thomas Doyon.

Under hösten har Café Bars anläggning i Åby utanför av Norrköping, byggts om och anpassats för Dvinis verksamhet. Det är här som de återvunna maskinerna kommer att restaureras för att sedan komma ut på marknaden igen.
Inne i verkstaden får maskinerna en total genomgång. Kända slitagedelar byts ut för att säkerställa hög driftsäkerhet när maskinerna åter igen tas i bruk. Vi har också sett att det är färre fel på våra återvunna maskiner än de som är helt nya. Vi kommer också att göra dem uppkopplade för att även kunna erbjuda dessa kunder snabb support via Café Bar S.M.A.R.T.

Thomas Doyon berättar att idén till Dvini-konceptet föddes utifrån den stora efterfrågan många kunder har på ett svenskt alternativ.

”Vi kommer också att erbjuda kundunik design på Dvini-maskinerna. Tanken är att kaffemaskinen ska bli en inredningsdetalj som kan göras diskret eller skapa uppmärksamhet. Där har kunden alla möjligheter att få sin egna design på maskinen.
Utvecklingen har gått mycket snabbt och vi är övertygade om att de återvunna maskinerna ger oss en stor möjlighet till en ny, intressant affär.”

Hur stor kan Dvini-affären bli för er del?

Vi är övertygade om att det kommer växa mycket snabbt och allt talar för att det här blir en betydande del av vår framtida affär.
Efterfrågan på nya maskiner kommer definitivt också att finnas framöver. Inte minst tack vare att de har en större kapacitet och flexibilitet än de äldre, vilket är en avgörande faktor för många av våra kunder.

För mer information, kontakta:


Thomas Doyon, vd, Café Bar Sverige
Tel. 08–580 023 22
thomas.doyon@cafebar.se

Om Café Bar


Café Bar finns i hela landet med kundlöftet att alltid servera en god kopp ­– oavsett om det är varm eller kall dryck som efterfrågas. Vi arbetar uteslutande med ledande leverantörer inom vår bransch för att säkerställa att det vi lovar också levereras.
Vi tillhandahåller automater, ingredienser och service av högsta klass och har alltid egen personal med hög kompetens som utför samtliga delar av leveransen.
Vårt huvudkontor ligger i Jönköping.

https://husetinvest.se/wp-content/uploads/2023/10/B9763097-scaled.jpg

Camilla Erixon

Marknad & Kommunikation, Hållbarhet

070 308 93 40

camilla.erixon@husetinvest.se

Ägarförändringar i Stormtrivsgruppen efter Huset Invest förvärv

Huset invest förvärvar den återstående delen av Stormtrivsgruppen av företagets grundare Åsa Storm och Thomas Bergström.

Huset invest startar nytt investmentbolag med inriktning mot industrisegmentet

Huset Invest har sedan starten vuxit kraftigt och startar nu, tillsammans med Ulf Rostedt och Samuel Wingren, ett investmentbolag med inriktning mot industrisegmentet.

Café Bar gör stor hållbarhetssatsning – Dvini ger liv åt gamla kaffemaskiner

Visionen är att bli Sveriges mest hållbara och innovativa kaffeföretag. Bolaget inleder det nya året med att lansera nästa stora satsning: varumärket Dvini.

Dizparc har sedan starten för sex år sedan vuxit till drygt 330 medarbetare

Huset investägda Dizparc, med huvudkontoret i Jönköping har sedan starten för sex år sedan vuxit till drygt 330 medarbetare. En tillväxt som är en kombination av nya anställning såväl som förvärv. Det senaste i raden av förvärv som bidragit till tillväxten är Esatto, en digital byrå med verksamhet i Stockholm, Sundsvall och Krakow.