I över femtio år har Polarbröd varit ett känt varumärke i våra brödhyllor. Att skapa möjligheter
att leva gott och sunt, nu och i generationer framåt, är bolagets främsta devis. Något som
efterlevs i strävan mot en cirkulär produktion och distribution genom att exempelvis investera
i egna vindkraftverk som producerar mer förnybar el än hela koncernen använder. Målet är
att om tio år ha en fullt ut cirkulär produktion. För att nå målet behöver Polarbröd ligga i
framkant när det kommer till teknisk utveckling och tillsammans med universiteten i regionen
bedriver de därför flera utvecklings- och forskningsprojekt.
En framtidssäkrad plattform
Polarbröd hade en beslutsstödslösning som de sedan länge vuxit ur och önskade en framtidssäkrad plattform med fokus på användarvänlighet som möjliggör inhämtande av data från olika datakällor, som produktions- och affärssystem. Efter att ha utvärderat olika alternativ fastnade de för Dizparcs paketerade Business Intelligence-lösning som innehåller flera analysområden.
“Efter en noggrann urvalsprocess valde vi att samarbeta med Dizparc. De hade verktygen, kompetensen och flexibiliteten som vi letade efter.” Magnus Bäcklund, IT-projektledare, Polarbröd
Dizparcs paketerade BI-lösning består av ett datalager i Azure som är Microsofts molnplattform, samt Power BI som analys- och visualiseringsplattform. Projektets första del, som nu är klar, var fokuserad på att ersätta den gamla BI-lösningen med en uppgraderad version av de befintliga rapporterna. Nästa steg blir att bygga vidare på lösningen för att nå nästa nivå av analyser inom fler områden.
“Projekt av det här slaget kan vara komplexa och svårnavigerade, men där har vi känt oss trygga i valet av partner. Dizparcs styrka genom projektet har varit att de är lyhörda, lösningsorienterade och tydliga, från start till slut.” Magnus Bäcklund, IT-projektledare, Polarbröd
Polarbröd har en lång tradition kring entreprenörskap och koncernen består av ett femtontal bolag med ca 260 anställda och har en total omsättning på runt 950 MSEK. Försäljningen sker främst inom Sverige och den huvudsakliga exporten går till Norge. Bolagets behov av analyser är stort för att kunna fatta beslut på relevanta och aktuella underlag, vilket deras nya BI-lösning nu möjliggör.
“Ett riktigt spännande projekt med en spännande kund som är öppen för de möjligheter som digitaliseringen innebär.” Stefan Lundström, Teamchef Digitala Insikter, Dizparc Umeå