Nyheter

Holmgrens Bil har förbättrat sin cyberhygien med Promobility

15 mars 2022

Hur ser egentligen det mest troliga angreppsscenariot ut och var är IT-miljön sårbar? Det är frågor som alla verksamheter borde ställa sig och få kontroll på. Det är precis vad Holmgrens Bil har gjort när de rustar sig för framtiden. God cyberhygien har varit ledstjärnan.

Holmgrens Bil är idag ett av Sveriges största bilhandelsföretag och de finns representerade på 14 orter i Sverige. Digitala verktyg och IT är centrala verksamhetskomponenter som behövs för att kunna marknadsföra, sälja och serva sina kunder och deras bilar. Här gäller det att ha koll så att all IT-infrastruktur är i gång.

Cyberkriminella aktörer vars syfte är att sabotera och pressa sina offer på pengar är en allt vanligare syn. Typiska kännetecken för de cyberkriminella är dock låg uthållighet, varför god cyberhygien kan vara ett av de bästa skydden. Aktören går helt enkelt vidare till nästa offer.

Holmgrens Bil har tillsammans med Promobility förbättrat sin cyberhygien genom att skapa kontroll och översikt i IT-miljöns sårbarheter. Därtill har Holmgrens Bil också ökat sin förståelse för hur de bör skydda sin IT-miljö, genom att använda nuvarande digitala arbetssätt, implementerade säkerhetskontroller samt identifierade sårbarheter till att modellera angreppsscenarion. Allt detta har genomförts inom ramen för Promobilitys paketerade tjänst ”Sårbarhetsanalys”.

”- Promobilitys ”Sårbarhetsanalys” har hjälpt oss att identifiera sårbarheter och tecken på bristande cyberhygien tillsammans med troliga angreppsscenarion som visar hur cyberkriminella troligen skulle angripa oss. Detta ger oss värdefulla insikter både kort- och långsiktigt. Vi har redan kunnat genomföra en rad åtgärder som förbättrar vårt skydd samtidigt som vi har en bra grund för långsiktigt arbete med cybersäkerheten, säger Daniel Hultman, CIO Holmgrens Bil.”

Att genomföra en sårbarhetsanalys samt modellera troliga angreppsscenarion är en bra start i sitt arbete att strukturerat förstärka cybersäkerheten. Att nå den perfekta lösningen kan vara resurskrävande, varför det är viktigt att börja där man är som mest sårbar.

Vill du veta mer?
Kontakta Promobility
promobility.se

https://husetinvest.se/wp-content/uploads/2023/10/B9763097-scaled.jpg

Camilla Erixon

Marknad & Kommunikation, Hållbarhet

070 308 93 40

camilla.erixon@husetinvest.se

Senaste nyheterna

Ägarförändringar i Stormtrivsgruppen efter Huset Invest förvärv

Huset invest förvärvar den återstående delen av Stormtrivsgruppen av företagets grundare Åsa Storm och Thomas Bergström.

Huset invest startar nytt investmentbolag med inriktning mot industrisegmentet

Huset Invest har sedan starten vuxit kraftigt och startar nu, tillsammans med Ulf Rostedt och Samuel Wingren, ett investmentbolag med inriktning mot industrisegmentet.

Café Bar gör stor hållbarhetssatsning – Dvini ger liv åt gamla kaffemaskiner

Visionen är att bli Sveriges mest hållbara och innovativa kaffeföretag. Bolaget inleder det nya året med att lansera nästa stora satsning: varumärket Dvini.

Dizparc har sedan starten för sex år sedan vuxit till drygt 330 medarbetare

Huset investägda Dizparc, med huvudkontoret i Jönköping har sedan starten för sex år sedan vuxit till drygt 330 medarbetare. En tillväxt som är en kombination av nya anställning såväl som förvärv. Det senaste i raden av förvärv som bidragit till tillväxten är Esatto, en digital byrå med verksamhet i Stockholm, Sundsvall och Krakow.