Nyheter

Promobility: Smishingattacker ökade med närmre 700% under 2021

15 april 2022

I ThreatLabz Phishing Report 2022 belyses en ny trend. Allt eftersom cybersäkerhetsskydden förbättras har hackare breddat sina metoder för att lyckas med sina intrångsförsök. Metoden Smishing ökade med närmare 700% under första halvåret 2021, och ökar dessutom mer än Phishing.

Smishing är den SMS-baserade motsvarigheten till e-postens phishing. Den tekniska uppbyggnaden av SMS gör det möjligt att enkelt utge sig för att vara någon annan än den faktiska avsändaren, utan att det kan verifieras. Detta ökar meddelandets trovärdighet hos användaren – och därmed risken för angriparen att nå sitt mål. Detta anses vara en av de största skälen till smishingens ökning. Promobilitys erfarenhet från egna mätningar är att riskmedvetenheten att klicka på länkar i SMS är tio gånger högre än motsvarande phishing via E-post. Och det gäller för de verksamheter som faktiskt testar riskmedvetenheten vid Smishing-attacker, vilket de flesta faktiskt inte gör.

För att möta behovet av att enkelt kunna testa riskmedvetenheten har Promobility utvecklat en smishingtest-tjänst. Tjänsten inkluderar uppsättning av kontext, utskick till testgrupp samt sammanställning av både click-rate och conversion-rate i en rapport. Enkelt och smidigt. Och ett mycket bra underlag för fortsatt utbildning inom riskmedvetenhet i verksamheten.

Läs mer om Promobilitys Smishingtest här och ThreatLabz Phishing Report 2022.
Vill du veta mer? Kontakta Promobility

https://husetinvest.se/wp-content/uploads/2023/10/B9763097-scaled.jpg

Camilla Erixon

Marknad & Kommunikation, Hållbarhet

070 308 93 40

camilla.erixon@husetinvest.se

Senaste nyheterna

Ägarförändringar i Stormtrivsgruppen efter Huset Invest förvärv

Huset invest förvärvar den återstående delen av Stormtrivsgruppen av företagets grundare Åsa Storm och Thomas Bergström.

Huset invest startar nytt investmentbolag med inriktning mot industrisegmentet

Huset Invest har sedan starten vuxit kraftigt och startar nu, tillsammans med Ulf Rostedt och Samuel Wingren, ett investmentbolag med inriktning mot industrisegmentet.

Café Bar gör stor hållbarhetssatsning – Dvini ger liv åt gamla kaffemaskiner

Visionen är att bli Sveriges mest hållbara och innovativa kaffeföretag. Bolaget inleder det nya året med att lansera nästa stora satsning: varumärket Dvini.

Dizparc har sedan starten för sex år sedan vuxit till drygt 330 medarbetare

Huset investägda Dizparc, med huvudkontoret i Jönköping har sedan starten för sex år sedan vuxit till drygt 330 medarbetare. En tillväxt som är en kombination av nya anställning såväl som förvärv. Det senaste i raden av förvärv som bidragit till tillväxten är Esatto, en digital byrå med verksamhet i Stockholm, Sundsvall och Krakow.